3 Tips Pemilihan Pam Susu yang Berbaloi

Thursday, November 30, 2017 0 Comments A+ a-

Wah! Banyaknya pam susu nak pilih 😍Macam-macam jenama pam susu sekarang yang ada di pasaran. Kebiasaannya, ibu-ibu pasti akan survey dahulu, tengok harga, tengok review, tengok features yang bersesuaian dengan keperluan kita.

Tahniah! Anda bakal menimang cahaya mata pengarang jantung 💜Lagi menggembirakan apabila anda berniat untuk meneruskan penyusuan susu ibu walaupun setelah kembali bekerja 👏 Jom, eboo akan kongsikan beberapa tips bagaimana untuk buat pilihan pam susu yang berbaloi lagi mudah.


Sebelum bagi tips, eboo nak kongsikan pengalaman eboo selaku ibu yang bekerja dan tak lepas tanggungjawab pam susu di tempat kerja 😄

Tahun 2010, persediaan pertama untuk anak sulong (Kaklong), eboo beli breast pump dulu (sangat excited masa tu). Eboo cuba manual breast pump jenama Avent. Penggunaan pam susu manual agak mencabar 😂 Try manual pump sebab ikut pendapat seorang sahabat katanya kalau guna yang auto akan rasa sakit so kalau manual kita boleh adjust sendiri. Itu pada zaman kuno yang mana tiada pendedahan terus dengan pemilihan pam susu. Seterusnya bila anak sulong menginjak ke umur 1 tahun, penghasilan susu berkurangan. Eboo ambil keputusan untuk tukar pam susu dan dalam masa yang sama eboo ikhtiar dengan pengambilan suplemen untuk menyusu. Eboo decide untuk cuba Medela Freestyle (FS) (yang mana pada masa itu paling top hingga kini). Alhamdulillah kombinasi kedua-dua keperluan itu, eboo berjaya menyusukan Kaklong sehingga 2 tahun 3 minggu 💛 Penggunaan FS berterusan sehingga anak yang ke-2, Abangngah pada tahun 2012 dan berjaya juga menyusukan sehingga berumur 2 tahun 2 minggu. Ya, FS memang tahan lama dan agak lasak juga. Untuk anak yang ke-3 tahun 2016, eboo beli pam susu baharu jenama Eve Love Salsa Premium dan masih lagi digunakan sehingga sekarang (umur Si Adik da setahun lebih) 

Begitula serba sedikit perkongsian eboo bagi pengalaman menyusukan 3 orang #chentahatiibu 😍 Sekarang pilihan pam susu sangat banyak di pasaran sehinggakan tak tahu nak pilih yang mana kan? Okeh jom kita lihat tips bagaimana nak pilih pam susu yang berbaloi-baloi.


1) Pilih Jenis Pam 

Terdapat dua (2) jenis pam susu, iaitu pam Manual dan Elektrik


  • PAM MANUAL –  pam dengan menggunakan tangan untuk menekan pam sepanjang sesi mengepam. Kelebihan, ibu dapat adjust cara mengepam supaya tidak berasa sakit terutamanya masa dalam pantang. Kekurangannya, ia mengambil banyak masa, tenaga ibu dan agak melenguhkan
  • PAM ELEKTRIK – pam yang memerlukan tenaga elektrik ataupun bateri (rechargeable/bateri biasa). Kelebihan, ia mudah dan lebih menjimatkan masa dan tenaga ibu bekerja. Kekurangan, jika pam memerlukan bateri (biasa/rechargable) perlu ada plug/bateri penuh untuk cas
Untuk pam elektrik, terdapat dua (2) jenis pengepam

  • SINGLE PUMPING - jika ibu mengamalkan sebelah untuk disusukan (direct feeding) dan sebelah lagi guna pam
  • DOUBLE PUMPING jika ibu bekerja, memiliki pam yang boleh digunakan secara serentak amat digalakkan untuk menjimatkan masa
Walaubagaimana pun, terdapat pam susu yang boleh menggunakan kedua-dua jenis pengepaman sama ada single atau double pumping. Anda boleh kenal pasti semasa buat pilihan nanti.
Contoh: Dari kiri ke kanan (Electric Double Pumping, Electric Single Pumping. Manual pump)


Tips Bonus! Pertimbangkan pam susu jenis elektrik yang guna bateri (rechargeable) tanpa perlu disambung pada plug dan boleh guna power bank untuk hal-hal kecemasan.

2) Kenal Pasti Ciri-ciri Pam 


a) Pam susu perlu ada skrin untuk menunjukkan ciri-ciri berikut:
  • Miliki 2 fasa, iaitu Stimulation (sedutan laju untuk ransang oxytocin) dan Expression (sedutan perlahan dan berirama untuk keluarkan susu dengan banyak). Cara sedutan seakan-akan cara bayi menyusu yang mana pada awalnya dia akan sedut laju-laju kemudian bila susu keluar dia mula sedut perlahan. Ini akan menghasilkan banyak susu keluar.
  • Mempunyai Suction Level yang mana ibu boleh melaraskan tahap kekuatan sedutan supaya tak merasa sakit dan susu banyak dihasilkan.
  • Ada skrin masa untuk ibu monitor tempoh masa mengepam. Kebiasaannya 1 sesi mengepam mengambil masa 15 - 30 min ikut kepada kelapangan ibu yang bekerja. 
b) Pilih corong pam (breast shiled) yang punya alas getah yang lembut (silicon breast shield) serta sesuai dengan saiz payudara ibu. Ini untuk mengelakkan melecet akibat bergesel pada dinding corong pam jika saiznya kecil dari saiz payudara. Manakala susu tidak dapat dikeluarkan habis jika saiznya besar daripada payudara.

c) Saiz yang mudah dibawa kemana-mana. Kalau pam manual, biasanya saiz dan peralatannya lebih sedikit dan mudah diurus berbanding elektrik. 

d) Bunyi yang senyap dan kurang bising perlu di ambil kira terutamanya ibu yang bekerja untuk elak rasa terganggu dan kurang selesa semasa mengepam.

3) Servis dan Alat Ganti

Pentingnya kita tahu bagaimana untuk baiki/servis dan mendapatkan alat ganti (sparepart). Kenal pasti pusat servis pam dan pastikan mudah untuk peroleh alat ganti bagi bahagian yang mudah rosak seperttubing, filter atau connector. Ada jenis pam tidak ‘compatible’ untuk digunakan bersama botol susu atau alat ganti jenama lain.

Semak waranti dan cawangan/jenama pengeluarnya jika berdekatan dengan anda. Bagi jenama-jenama yang well-known kebiasaannya mudah untuk mendapat alat ganti secara online. 

Tips Bonus! Pertimbangkan jenama yang punya alat ganti yang mudah didapati serta affordable



Ini sekadar panduan untuk ibu-ibu yang mencari pam susu yang berpadanan dan berbaloi untuk stok susu Si Manja anda. Pilihan di tangan ibu, mama, mami, umi, mak sekalian 😊

Jika anda mencari suplemen untuk mencukupkan keperluan susu bayi, eboo sedia berkongsi ilmu disamping pengalaman menyusukan 3 orang anak, InsyaAllah. Ada juga kes susu terlalu banyak sehinggakan payudara menjadi bengkak, eboo boleh bantu juga ✌ 

Sebarang pertanyaan dan pemesanan boleh diajukan seperti berikut:

HUBUNGI EBOO SEKARANG!

Klik 👉 http://shakleepandanindah.wasap.my


Follow me 👇




Artikel berkaitan:

Tips Persediaan Penyusuan Susu Ibu bagi Ibu yang Bekerja