Cara Berkesan Atasi Period Berpanjangan supaya Mudah Hamil

Wednesday, November 15, 2017 0 Comments A+ a-

Stressnya!!! 
Bila period ni nak habis? Nak masuk sebulan ni period tak kering-kering!

Pendarahan darah haid lazimnya berlaku antara 3 - 7 hari, malah ada sehingga 10 hari. Berbeza ikut setiap individu tapi ia masih dianggap normal. 

Tetapi bagaimana pula, mereka yang alami period melebihi 15 hari juga dipanggil darah istihadah (wajib solat & puasa bagi muslim. Mengikut istilah perubatan dikenali sebagai Menorrhagia (menstrual periods with abnormally heavy or prolonged bleeding).

Masalah ini mengundang pelbagai konflik dalam diri wanita tidak kira selaku isteri, ibu mahupun yang belum berkahwin dan remaja. Lebih teruk apabila mengalami pendarahan yang banyak dalam tempoh masa yang lama. Terdapat beberapa kaji selidik yang membuktikan, jika seseorang wanita kehilangan darah lebih dari 80cc setiap bulan berkemungkinan akan mengalami masalah anemia (kurang darah). Keadaan normal seorang wanita, jumlah darah yang turun semasa haid kebiasaannya adalah 30 cc dalam seminggu. 

Apakah penyebab masalah pendarahan yang banyak?

Terbahagi kepada tiga (3) sebab utama, iaitu:

𝟏 Tiada Keseimbangan Hormon 
  • Kitaran haid yang normal adalah keseimbangan penghasilan hormon estrogen dan progesteron yang akan menyebabkan dinding rahim (endometrium) menebal kemudian luruh menjadi darah haid. Jadi, jika tiada keseimbangan hormon maka endometrium akan kembang luar biasa menyebabkan pendarahan yang banyak

𝟐 Masalah Struktur - terbahagi kepada beberapa faktor
  • Kegagalan Fungsi Ovari - Ovari merupakan kilang telur (ovum). Apabila ia tidak normal, telur tidak dapat dilepaskan dan ovulasi tidak berlaku. Ini akan menyebabkan hormon progesteron gagal dihasilkan maka tiada keseimbangan hormon berlaku dan boleh mengundang pendarahan yang banyak
  • Fibroid Rahim - Boleh sebabkan pendarahan haid yang lebih banyak dan berpanjangan dari biasa
  • Polip - Ketumbuhan kecil dan tidak berbahaya yang muncul pada permukaan dalam rahim sebabkan pendarahan banyak. Kebiasaannya terjadi pada wanita berusia 30-an akibat penghasilan hormon yang tinggi
  • Adenomyosis - Berlaku apabila kelenjar pada lapisan dalam rahim menjadi tertanam dalam otot rahim lalu menyebabkan pendarahan yang banyak dan menyakitkan. Lazimnya berlaku pada wanita pertengahan umur yang telah punyai anak
  • Kanser - pada rahim, ovari dan pangkal rahim boleh menyebabkan pendarahan yang berlebihan (tetapi jarang berlaku)
  • Penyakit keturunan berkaitan gangguan pembekuan darah - Contoh penyakit Von Willebrand, di mana sukar darah untuk beku maka sebabkan pendarahan haid tidak normal

𝟑 Alatan & Ubatan
  • Alat Perancangan Kehamilan dalam Rahim (IUCD) - Menorrhagia merupakan kesan sampingan bagi kaedah cegahan hamil ini yang tiada tambah hormon. Jika IUCD penyebab kepada pendarahan luar biasa maka dinasihatkan untuk keluarkan alat tersebut
  • Ubat-ubatan seperti ubat cair darah boleh sebabkan pendarahan banyak dan panjang

Apakah pilihan rawatan?

Mengikut protokol perubatan, pemeriksaan ultrasound akan dilakukan untuk melihat sistem reproduktif wanita yang alami masalah period berpanjangan.


Bagi wanita berumur lebih 40-an, histeroskopi dan D&C (Dilation & Curretage) disyorkan bagi mencari punca dalam rongga rahim. 


D&C digunakan bagi mendapatkan sampel dinding rahim bagi tujuan histologi bagi kenal pasti jika wujudnya barah/kanser rahim

Kaedah paling konservatif adalah dengan pengambilan ubat hormon dan transmine setiap bulan. 

Pilihan pembedahan seperti endometrial ablation kurang radikal kerana memusnahkan lapisan endometrium menggunakan pembedahan krio, laser atau gelombang mikro, serta resection (kaedah yang mana lapisan endometrium dikikis atau dipotong).


Kemuncak rawatan adalah histerektomi (pembuangan rahim). 

Pilihan di tangan anda!

Selain rawatan, pilihan diet yang betul juga dapat membantu

  • Pengambilan makanan yang kaya dengan zat besi (VitaLea) untuk mengekalkan tahap hemoglobin yang baik
  • Mengurangkan pengambilan teh, kopi, alkohol, susu, dan produk susu (hormon)
  • Lebihkan sayur-sayuran/ulam dalam menu
  • Ambil Kalsium/magnesium (Ostematrix) untuk menghentikan atau  mengurangkan kekejangan otot rahim
  • Melakukan senaman ringan 30 minit setiap hari tetapi elakkan sehingga keletihan
  • Sapukan minyak jarak/krim (Herbal blendpada perut untuk mengendurkan otot

Adakah cara berkesan nak atasi period berpanjangan supaya mudah hamil?

Jawapannya ada! Selaku manusia yang bertanggungjawab & sayangkan diri sendiri kita WAJIB berikhtiar selagi ada cara yang selamat, semulajadi dan pastinya berkesan.

Vitamin Shaklee adalah pilihan yang terbaik dan truly recommended 👍👍👍

Eboo akan sarankan vitamin yang sesuai mengikut keadaan dan masalah anda. Di sini eboo akan kongsikan vitamin utama yang boleh membantu bagi masalah period berpanjangan.


Vitamin khusus untuk menstabilkan hormon adalah 👇👇👇
GLA COMPLEX
60 biji soft gel

Gamma-linoleik Acid (GLA) merupakan sejenis asid lemak omega 6 yang diperlukan oleh tubuh kita untuk menghasilkan prostaglandin bagi menstabilkan hormon dan mengawalatur proses badan yang normal.


Bagaimana GLA Complex dapat membantu wanita lebih subur?

GLA Complex Shaklee bertindak merangsang penghasilan dan peningkatan lendir serviks yang berkualiti tinggi untuk kesuburan wanita sebagai medium terbaik untuk persenyawaan.

Jika anda perasan, semasa waktu subur wanita akan keluar discharge bewarna putih telur tetapi tidak semua wanita mengalaminya.

Inilah fungsi GLA di mana ia menghasilkan cecair lambing ‘kesuburan’ dimana ia membantu memanjangkan hayat sperma di dalam tiub fallopio sehingga menjangkau 5 hari. Secara logiknya, sekiranya persenyawaan bukan berlaku tepat pada waktu subur, sperma masih ada 5 hari peluang untuk sampai kepada ovum.

Pengambilan GLA Complex perlu diberhentikan apabila anda disahkan hamil. Ini kerana dikhuatiri ia akan mengganggu hormon hamil. Dinasihatkan untuk teruskan dengan Set Hamil Shaklee.

Alternatif seterusnya adalah produk shaklee yang paling premium iaitu, VIVIX 😍


Vivix mengandungi resveratrol yang membantu untuk memperbaiki semula hormon sekaligus detoks badan. Ia turut membantu memberi kecergasan badan waktu kita lemah lesu akibat darah period tak berhenti pada tempoh yang panjang.
Namun begitu, anda tetap perlu berpantang makan walaupun ambil Vivix. 
Eboo sarankan anda untuk ambil Vivix 2 botol terus. KENAPA?

BERITA GEMBIRA!!!

Terbuka kepada anda yang nak cuba ikhtiar dengan vivix dengan penjimatan berganda-ganda. 

Apa yang anda akan dapat?
  • 💓 Keahlian percuma bernilai rm80
  • 💓 Pos percuma bernilai rm10.60
  • 💓 Pulangan tunai sebanyak rm36

Apa kata mereka yang telah ikhtiar dengan suplemen Shaklee







Cara untuk Dapatkan Suplemen untuk Masalah Period Berpanjangan


Anda boleh dapatkan rangkaian produk shaklee bersama Eboo secara eksklusif dengan konsultasi lanjut bergantung kepada masalah yang anda hadapi serta cara pemakanan yang betul bagi mendapatkan kesan optimum 😘


HUBUNGI EBOO SEKARANG!


Follow me 👇





*PERHATIAN: Kepada anda yang menghadapi masalah period yang berpanjangan, anda dinasihatkan untuk rujuk pakar perubatan dahulu bagi mendapatkan khidmat nasihat serta saranan rawatan selanjutnya.

PENAFIAN: Setiap penulisan dan cadangan adalah berdasarkan pemilihan makanan tambahan Shaklee. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.