Tips Menghilangkan Kedutan di Muka Akibat Selalu Berkerut secara Semulajadi

Monday, February 26, 2018 0 Comments A+ a-

Belek-belek muka kat cermin tetiba spotted garis-garis halus menonjolkan diri di bahagian dahi dan bahagian tengah antara mata paling ketara. Mana taknya, dok kerut dahi je memanjang. Masalah tak habis-habis akhirnya kulit muka yang menjadi sasaran timbul kedutan. 

Adakah anda sedang alami masalah sebegini? Itulah tanda-tanda kulit anda sedang mengalami proses penuaan dan jika tidak dicegah kedutan di kulit muka khususnya akan menjadi lebih ketara. Jangan risau! Jom kita kenal pasti dahulu punca berlakunya kedutan di muka dan bagaimana untuk atasinya.

Kedutan terhasil akibat kulit semakin menipis dan kendur terutamanya di bahagian muka, leher dan belakang tangan. Secara semulajadinya, semakin kita meningkat usia, kulit juga akan mengalami proses penuaan yang disebabkan oleh kandungan kolagen dan elastin dalam tisu penghubung kulit berkurang dan rosak akibat perubahan fibroblas (the main connective tissue cells present in the bodyyang menghasilkan kolagen dan elastin secara alami oleh tubuh. 

Punca Utama Kedutan di Muka

Jika ia merujuk kepada perbuatan berkerut yang kerap sehingga terbentuknya lekuk di dahi dan antara mata, ia disebabkan oleh ekspresi wajah yang berulang-ulang sehingga menjadikan kedutan yang terbentuk bersifat kekal pada permukaan kulit. 

Faktor-faktor luaran yang menyebabkan kedutan semakin teruk adalah:

1) Pendedahan terhadap cahaya matahari secara berlebihan dan direct.
Sinaran UV boleh memusnahkan kolagen dan elastin yang mengekalkan keanjalan kulit. Take note! Indeks Sinaran UV di Malaysia lebih tinggi berbanding di US. Oleh sebab itu, pastikan kulit dijaga dengan sebaik-baiknya bagi mengelak masalah lebih kronik seperti kanser kulit.

2) Serangan radikal bebas 
Radikal bebas berpunca daripada pencemaran udara & air, sinaran UV, merokok dan asap rokok. Ini akan menyebabkan sel kulit cepat rosak dan membawa kepada masalah kesihatan yang lebih kronik.

3) Posisi tidur 
Apabila posisi tidur memberi tekanan kepada bahagian muka ia akan menyebabkan kulit cepat berkedut. 

4) Tabiat pemakanan yang memusnahkan kolagen dengan cepat
Gula merupakan bahan perosak kolagen pada kulit. Selain itu, makanan proses dan alkohol. Kekurangan nutrien penting untuk kesihatan kulit juga penyebab  utama kepada masalah kedutan. Solusinya, ambil makanan yang tinggi antioksidan, kaya vitamin C dan protein serta kolagen.


Tips Hilangkan Kedutan 

1) Petua Tradisional
  • Minyak Zaitun - Kaya dengan vitamin C, D dan E serta zat besi. Sapukan saja pada muka sebelum tidur setiap hari dan urut dengan cara yang betul.
  • Lemon - Kaya dengan vitamin C. Perah buah lemon dan sapukan pada muka untuk membersih dan memudarkan bintik hitam, garis halus dan kedutan
  • Lidah buaya (Aloe vera) - Lendir lidah buaya kaya dengan antioksida yang bantu kurangkan kedutan dan anjalkan kulit. Jadikan masker dengan mencampurkan lendir lidah buaya dalam putih telur. Sapu pada muka dan biarkan 15 minit sebelum cuci. Lakukan at list 2 kali seminggu.
  • Pisang - kaya dengan vitamin, mineral dan antioksidan yang bantu meremajakan kulit. Hancurkan pisang sampai jadi krim dan lumurkan pada muka selama 30 minit. 
  • Tomato -  Tomato dan kulit tidak dapat dipisahkan. Kulit tomato je dah buat kita jelous kan. Potong tomato bulat-bulat dan kemudian sapukan sikit madu sebelum tepek pada muka atau bahagian berkedut selama 15 minit.

2) Lebihkan Buah dan Sayuran dalam Diet Harian

Jika anda penggemar buah dan sayuran pasti tidak menjadi masalah. Tapi jika anda sebaliknya, pengorbanan diperlukan untuk kebaikan kulit anda. Buah dan sayuran yang kaya dengan vitamin mampu bantu menyegarkan, melembapkan, membaik pulih dan mengawetkan kulit muka supaya lebih sihat dan nampak muda.


3) Petua Cara Islam
  • Bangun je pagi sebelum basuh muka dan gosok gigi, urut wajah dengan air dari bawah dagu hingga ke atas dahi dengan selawat 3 kali. Amalkan setiap pagi. 
  • Kebiasaannya muka kita akan berminyak bila bangun tidur, so masa inilah sesuai untuk buat urutan. Mulakan dari bawah mulut (dagu) dan gunakan jari telunjuk kiri dan kanan. Kemudian, pusingkan jari ke pipi, hidung dan berakhir di dahi. Amalkan setiap pagi dan minum air suam sebelum sarapan. Awas! Jangan urut menghala ke bawah kerana ia boleh menyebabkan kedutan dan kenduran pada wajah.

4) Amalan suplemen semulajadi

Pengambilan vitamin dan mineral yang betul dapat mempercepatkan baik pulih kulit yang rosak dan yang terdedah kepada radikal bebas. Selain pemakanan seimbang, suplemen dapat mencukupkan keperluan nutrien yang diperlukan oleh tubuh akibat daripada penguraian zat-zat nutrisi yang tubuh badan tidak dapat serap sepenuhnya. 


Kombinasi Vitamin Cantik dan Awet Muda

Konsultasi eksklusif untuk anda mengikut masalah dan keperluan suplemen yang penting untuk bantu menyelesaikan masalah kulit berkedut. 


Skincare untuk Cantik dan Awet Muda

Cara penggunaan dan untuk kesan optimum mengenai YOUTH® akan dikongsikan khas untuk customer eboo sahaja. 

Bagaimana untuk mengetahui dengan lebih lanjut dan menjadi orang terawal merasai keberkesanannya? Tempahan awal telah dibuka πŸ™Œ

Anda boleh dapatkan rangkaian produk YOUTH® khususnya bersama Eboo secara eksklusif dengan konsultasi lanjut bergantung kepada masalah kulit yang anda hadapi serta cara pemakaian yang betul bagi mendapatkan kesan optimum πŸ˜˜ 

HUBUNGI EBOO SEKARANG!


Follow me πŸ‘‡





Cara Menegangkan Kulit Muka Kendur (Saggy) dengan Semulajadi

Wednesday, February 21, 2018 0 Comments A+ a-

Balik kampung jumpa mak. Tenung muka tua mak lama-lama. Walaupun kulit muka kelihatan kendur dan berkedut tapi wajah mak tetap manis dan ceria dengan kepulangan anak-anak tercinta. Bila difikir-fikir, sebagai wanita dan ibu takkan terkecuali menghadapi masalah kulit kendur sejajar dengan peningkatan usia. Zaman moden sekarang, ramai juga ibu-ibu yang tak kalis dek usia. Ada yang nampak ibu dan anak dah macam adik beradik dah. Kulit wajah yang kalis tua memang menjadi igauan setiap wanita di muka bumi ini. Persoalannya, bagaimana nak atasi kulit muka menjadi kendur apabila usia kian meningkat?

Berdasarkan gambar πŸ‘†, ada ke antara kita puas hati dengan kulit muka seperti di bahagian kanan sekali tu? πŸ˜‚ Benar, kita akan merasai tua tapi kulit kita boleh mengurangkan tampak tua dengan cara yang betul, InsyaAllah.

Kalau kat Korea, kendur sana sini boleh buat plastic surgery kan so tegang balik. Tapi kita selaku umat Islam, terimalah seperti yang telah dikurniakan dan usah diubah tapi kita boleh perbaiki untuk kecantikan yang semulajadi.

Jom kenal pasti Punca Kulit Muka Kendur

Faktor Penuaan dan Perubahan Hormon
Apabila usia semakin meningkat, penghasilan kolagen dan elastin semakin berkurang dan ini menyebabkan kulit tidak anjal seperti kulit bayi. Perubahan hormon juga memainkan peranan pada struktur kulit dimana penghasilan hormon estrogen semakin berkurang sejajar dengan penambahan usia terutamanya yang telah menopause


Terdedah pada Matahari dan Sinaran UV
Sering terdedah pada sinaran UV menyebabkan kulit cepat nampak tua. Ini kerana kulit akan mudah kering dan menghasilkan garis-garis halus dan kedutan. Sinaran UV yang boleh kena pada kulit selain matahari adalah lampu di dalam rumah dan ini boleh menyebabkan sel-sel kulit rosak serta kandungan kolagen dan elastin lebih cepat menyusut produktivitinya. Ini semua menyumbang kepada kulit cepat kendur, kedut dan nampak tua.


Kurang Minum Air
Bayangkan bila kurang minum air bibir kita akan jadi kering. Lagi tragis siap terkopek dan berdarah kalau air masih tak cukup (badan terhidrat). Sama kes juga dengan kulit kita. Kalau badan sendiri tak cukup air, macam mana organ semua nak berfungsi dengan baik dan kulit nak rasa lembap sentiasa? Ini merupakan 1 masalah umum yang dihadapi oleh kebanyakan wanita khususnya. Kadar pengambilan air masak tidak diambil berat. Bila air kurang, kulit akan kering dan terhasillah kedutan dan kulit jadi kendur.


Corak Pemakanan dan Diet Seimbang
Teliti corak pemakanan kerana ia merupakan faktor penting bagi miliki kulit yang sihat. Pengambilan protein sangat penting untuk menjaga keanjalan kulit selain dari membaik pulih sel-sel kulit yang rosak dan memperbaharuinya. Kekurangan protein bukan hanya menyebabkan datangnya penyakit tetapi membuatkan kulit lebih cepat berkedut dan kendur. Jika menjalani proses diet, perlu ikut cara yang betul sebab kalau diet terlalu ekstrem kulit juga akan dapat kesan yang buruk (jadi kendur) kerana tak dapat nutrien yang sepatutnya untuk tegangkan kulit.


Facial Expression dan Cara Cuci Muka
Muka yang selalu berkerut lagi cepat berkedut dan kendur dari yang selalu senyum. Sama juga dengan yang suka marah-marah dan stress. Selain itu, perangai suka letak bantal atas muka bila tidur. Ini akan menyebabkan kulit cepat kendur dan berkerepot. Hati-hati juga bila cuci muka. Cara pusingan dan urutan tu kena betul dan pastikan tangan di tarik ke atas bukan ke bawah. 


Selain daripada itu, gaya hidup perlu sihat. No over sugar, caffeine, salt, MSG etc. Avoid smoking, liquor (alcohol). Ambil yang menyihatkan bukan menjahanamkan tubuh badan. Nak cantik perlukan pengorbanan 😘


Cara Menegangkan Kulit Muka Kendur 

1) Minum air! Minum air! Minum air!
Bukan yang manis tapi plain water sahaja k. Minimum 8 gelas air bermakna perlu lebih dari 8 gelas air sehari.

2) Makan makanan seimbang
Yes! Buah dan sayuran perlu makan hari-hari tapi bukan setakat makan itu sahaja. Badan kita perlukan nutrien yang lengkap seperti protein, karbohidrat, zat-zat mineral dan vitamin. Untuk kulit kendur, anda perlu protein, vitamin C, dan kolagen. 

3) Tidur cukup dan berkualiti
Tidur dan kesihatan adalah sinonim sebab dengan tidur yang cukup dan berkualiti akan memberikan tubuh badan yang cergas dan otak yang sihat. Tidur cukup sahaja tidak mencukupi, ia perlu disertai dengan tidur yang berkualiti. Masa tidur juga kulit akan baik pulih sendiri sel-sel yang rosak sebab itu perlu apply krim yang betul.

4) Senaman muka 
Jom cuba senaman ini:
  • Buka mulut anda luas-luas. Lebarkan juga mata anda. Kembali semula kepada posisi normal. Lakukan teknik ini sebanyak lima kali dan ulang lagi sebanyak lima kali sambil menggerakkan kepala anda ke kanan dan ke kiri
  • Tekan dahi anda berhampiran dengan kawasan rambut dengan jari-jari. Urutlah dengan gerakan ke belakang. Cara ini berkesan untuk menyamarkan kedutan di dahi anda, sekaligus tegangkan kulit muka.
  • Buka mulut anda luas-luas, turunkan kepala ke belakang. Kemudian, buka dan tutup mulut seperti anda sedang mengunyah makanan. Lakukan sebanyak 10 kali.
  • Duduklah di depan cermin dan pastikan wajah anda memandang lurus ataupun tepat ke cermin. Tekan gigi atas dan bawah. Lebarkan bibir. Tahan dalam kiraan 10, kemudian kembali ke posisi normal dan ulang sebanyak 10 kali.



5) Petua dari bahan semulajadi 
🌱Putih telur - Ambil sebiji telur dan asingkan kuningnya. Pukul putih telur sehingga berbuih dan kemudian sapu pada seluruh muka atau kawasan yang bermasalah. Biarkan kering dan kemudian basuhkan dengan air bersih. 

🌱Timun - Kisarkan separuh daripada timun untuk jadi jus. Kemudian sapukan pada kulit yang kendur selama 30 minit dan kemudian bilas. Lakukan setiap hari. Timun baik untuk mencegah kesan kendur dan membantu dalam mendapatkan kuantiti kolagen dalam kulit. 

🌱Lidah buaya - Potong dan sapukan lendir lidah buaya pada muka dan leher. Biarkan kering dan seterusnya bilas. Khasiatnya boleh menegang, menganjalkan dan melembapkan kulit


6) Amalan suplemen dan set penjagaan kulit dari sumber alam dan selamat
Makanan tambahan (suplemen) dan vitamin sangat penting zaman sekarang kerana masalah kesihatan dan kulit berpunca daripada cara/gaya hidup dan faktor alam sekitar. Dunia sekarang serba pantas dan masa terasa sangat cepat berlalu. Sukar untuk kita seimbangkan gaya hidup yang sihat termasuk corak pemakanan, rutin senaman dan terhindar dari segala pencemaran. Apa solusi yang kita ada untuk tidak ketinggalan dalam menjaga kesihatan & kecantikan luar dalam. 

Alhamdulillah, cadangan eboo dengan pengambilan produk Shaklee InsyaAllah kita dapat memperoleh nutrien/zat yang lebih baik dan spesifik. Untuk kesihatan dan kecantikan kulit, berikut adalah kombinasinya πŸ‘‡

Kombinasi Vitamin Cantik dan Awet Muda

Konsultasi eksklusif untuk anda mengikut masalah dan keperluan suplemen yang penting untuk bantu menyelesaikan masalah kulit. 

Skincare untuk Cantik dan Awet Muda

Cara penggunaan dan untuk kesan optimum mengenai YOUTH® akan dikongsikan khas untuk customer eboo sahaja. 


Anda boleh dapatkan rangkaian produk YOUTH® khususnya bersama Eboo secara eksklusif dengan konsultasi lanjut bergantung kepada masalah kulit yang anda hadapi serta cara pemakaian yang betul bagi mendapatkan kesan optimum πŸ˜˜ 

HUBUNGI EBOO SEKARANG!


Follow me πŸ‘‡




Artikel berkaitan:

5 Rahsia untuk Kekal Cantik dan Awet Muda secara Semulajadi

Tuesday, February 20, 2018 0 Comments A+ a-

Cantik ni subjektif. Tapi bagi wanita, kecantikan itu suatu keutamaan dalam hidup mereka. Betul sangat la dah eboo pun seorang wanita 😁 Cuma bila dah jadi mak-mak ni, kekangan masa yang menyekat diri untuk tampil over cantik. Alhamdulillah, Allah jadikan wanita ni makhluk yang mempunyai natural beauty gitu πŸ˜„ Tak perlu make up tebal-tebal untuk tutup cela di muka. Tapi apakah rahsia untuk wanita kekal cantik dan awet muda secara semulajadi dan selamat? Jom kita kupas 5 rahsianya.

Umumnya, kulit merupakan organ terbesar sekali pada tubuh manusia dan purata kepanjangan kulit manusia apabila diregangkan adalah lebih kurang 2 meter persegi. 

Tahukah anda? Kulit kita akan menanggalkan sel-sel kulit mati setiap hari dan lapisan kulit baru akan tumbuh semula dalam tempoh 28 hari. Sebab itu perlukan pemakanan dan penjagaan yang betul untuk kekalkan kecantikan dan kesihatan kulit sepanjang masa.

5 Rahsia Kekal cantik dan Awet Muda
οΌ‘ Minum air yang banyak mengikut kadaran yang ditetapkan
Banyak fakta berkenaan pengambilan air seharian. Secara umumnya, minum air sekurang-kurangnya 8 gelas sehari tidak cukup kerana ia bersamaan dengan 1.9 liter air sahaja. 


Fakta! Berdasarkan saranan Mayo Clinic dan Prof. Dinges (professor terkenal dalam bidang tidur dari University of Pennsylvania)
adalah seperti berikut: Lelaki, minum air sebanyak 13 gelas atau 3 liter.  Manakala, perempuan pula ialah 9 gelas atau 2.2 liter.

Air diperlukan bagi mengelakkan berlakunya dehidrasi yang boleh menyebabkan kulit jadi kering dan terasa tegang. Apabila kulit kekurangan air, ia akan mengeluarkan lebih banyak minyak untuk menggantikan air yang kurang itu sehingga menyebabkan jerawat, kegatalan dan kulit tidak sekata. Makanya dengan pengambilan air yang mencukupi, kulit akan kekal lembap dan beri kesan gebu menutup segala cela dan kedutan.

οΌ’ Lakukan senaman muka secara rutin
Senaman muka merupakan cara selamat dan ideal berbanding cucuk Botox atau lakukan pembedahan. Ia membantu untuk melancarkan peredaran pada tisu muka dan memberi kesan kulit muka yang berseri. Selain itu, ia membantu merangsang pembentukan kolagen dan elastin untuk melembut, menegang dan menguatkan kulit dari berkedut dan nampak bengkak.

Boleh cuba senaman muka ini πŸ‘‡
οΌ“ Amalkan suplemen Vitamin C
Peranan vitamin C adalah untuk menggalakkan keupayaan kulit untuk membaik pulih dengan sendiri supaya kedutan, kulit kering dan kasar dapat dikurangkan. Vitamin C merupakan antioksidan yang meneutralkan kerosakan kulit yang disebabkan oleh radikal bebas. Ia juga adalah komponen penting bagi mensintesis kolagen untuk membuatkan kulit jadi tegang, lembut, berseri dan sihat.
οΌ” Anjalkan kulit muka dengan Kolagen
Kulit manusia lahiriahnya mengandungi kolagen yang banyak supaya struktur kulit kekal elastik. Tanpa kolagen selaku 'building block' untuk kulit, pakailah apa sahaja jenis krim anti-ageing memang tak jalan. Hakikatnya, semakin meningkat usia, kandungan kolagen pada kulit semakin menurun dan sampai 1 masa ia tidak dapat dihasilkan lagi secara semulajadi. Oleh sebab itu, pengambilan kolagen sangat disyorkan untuk kembalikan keremajaan kulit luar dan dalam, memperbaiki keanjalan dan mengurangkan kedutan dan tanda-tanda penuaan. Kesan awet muda meningkat apabila gabungan kolagen dengan vitamin C bersama.
οΌ• Penggunaan skincare yang betul dan selamat
Dapatkan kulit muka yang anggun dengan pemilihan set penjagaan muka yang betul. Kenal pasti produk dari ramuan semulajadi, selamat dan terbukti bahan-bahan yang digunakan bebas bahan kimia dan berkesan untuk membaik pulih kulit dan nampak lebih muda. Elakkan produk yang boleh menyebabkan kulit jadi sensitif, gatal, jerawat yang teruk sehingga menjadi radang. Amalkan skincare harian yang sesuai untuk memperoleh kulit yang sihat dan berseri.

Kombinasi Vitamin Cantik dan Awet Muda
Konsultasi eksklusif untuk anda mengikut masalah dan keperluan suplemen yang penting untuk bantu menyelesaikan masalah kulit. 

Skincare untuk Cantik dan Awet Muda

Cara penggunaan dan untuk kesan optimum mengenai YOUTH® akan dikongsikan khas untuk customer eboo sahaja. 

Bagaimana untuk mengetahui dengan lebih lanjut dan menjadi orang terawal merasai keberkesanannya? Tempahan awal telah dibuka πŸ™Œ

Anda boleh dapatkan rangkaian produk YOUTH® khususnya bersama Eboo secara eksklusif dengan konsultasi lanjut bergantung kepada masalah kulit yang anda hadapi serta cara pemakaian yang betul bagi mendapatkan kesan optimum πŸ˜˜ 

HUBUNGI EBOO SEKARANG!


Follow me πŸ‘‡



 
Artikel berkaitan:



10 Tips Kulit Cantik Luar dan Dalam secara Semulajadi